رسوم جديدة بمصر تثير سخطا وسعا.. "إتاوة من السيسي"

1 month ago 16

اجتاحت موجة غضب واسع، عقب الإعلان عن فرض رسوم جديدة لتوثيق الوحدات السكنية في الشهر العقاري، بدءا من 6 آذار/ مارس المقبل. 


وكانت الحكومة المصرية أصدرت قرارا بإلزام المواطنين بضرورة توثيق الوحدات السكنية في الشهر العقاري، وذلك أول أمس الثلاثاء.

 
ووفق ما نشرته الصحف المحلية، فإن رسوم التسجيل تصل إلى ألفي جنيه، بينما تصل قيمة الرسوم إلى 500 جنيه للوحدة البالغة مساحتها 100 متر، و1500 جنيه للوحدة البالغة مساحتها 200 متر، وألفين جنيه إذا تخطت المساحة 300 متر. 


وأثار القرار غضبا واسعا بين المواطنين، انعكس على مواقع التواصل الاجتماعي، حيث تصدر "الشهر العقاري" قائمة أعلى الوسوم تداولا لمدة ثلاثة أيام.

 

ووجه ناشطون انتقادات عديد للنظام، مؤكدين أن القرار سيزيد من أعباء المواطنين مع الظروف الاقتصادية المتردية وأزمة كورونا المستفحلة. 


وبسبب الغضب المستمر للمواطنين عبر مواقع التواصل، حاول العديد من إعلاميي النظام إلقاء اللائمة على جماعة الإخوان في صدور ذلك القرار، واتهم البعض منهم أجهزة الدولة بـ"العمالة" ضد رئيس الانقلاب عبد الفتاح السيسي. 

 

وقال الإعلامي أحمد موسى، عبر برنامجه "على مسؤوليتي " بفضائية "صدى البلد"، إن "الشهر العقاري قبل 2013، ماكانش هو اللي بيحصل ضريبة التصرفات العقارية، كنتم بتجاملوا الناس يعني، تفرض ضريبة بسعر 2,5% دون أي تخفيض، خدوا بالكم بنتكلم عن مجلس شورى اللي كان موجود أيام الإخوان، برئاسة أحمد فهمي بتاع الإخوان الصيدلي اللي من الشرقية، شوفتوا الإخوان شغالين سلخ بقالهم كام يوم، لكن محمد مرسي العياط الشهير بالجاسوس هو اللي عامل الفقرة دي، يعني الإخوان هم اللي ضافوا الفقرة دي".


في السياق ذاته، سخر النشطاء من القرار، قائلين إن السيسي وحكومته سيفرضون ضرائب على الهواء الذي يتنفسه المواطنون، مؤكدين أن النظام يضغط على المواطنين من شتى الاتجاهات، المعيشية والاقتصادية والصحية، بحسب وصفهم.


وأعاد النشطاء التذكير بقانون التصالح الذي أصدرته الحكومة عقب حملة قامت بها لهدم المنازل المخالفة، ورمي أثاث المواطنين بالطرقات، قائلين إن النظام يسير بنهج "البلطجية"، ويفرض إتاوة على المواطن في كل ما يملكه.

 

اقرأ أيضا: الديون تحاصر السيسي.. كيف يسدد 21.4 مليار دولار هذا العام؟



قانون الشهر العقاري الجديد ماهو إلا إعادة إنتاج للمصالحات الإبتزازية التي ثار عليها المصريون منذ عام وتراجع عنها النظام، تسمية "النصب" على المواطن باسم مستعار لن تلبسه ثوب الفضيلة، إرحموا من لم يجد من يحنوا عليه #قانون_الشهر_العقاري_نصباية

— عبدالله الشريف (@AbdullahElshrif) February 24, 2021

افرض ضريبة على اللي يتنفس هوا
واللي مات مريض مش لاقي الدوا#الشهر_العقاري #مش_هنسجل_ياسيسي #مش_نازلين #ثورة_طلاب_مصر_يوم_27 #مقاطعه_المنتجات_الفرنسيه121 pic.twitter.com/Xk9XYOQnyC

— أحمد عطوان AHMED ATWAN (@ahmedatwan66) February 25, 2021

- ياريس كده بيوتنا هتتخرب 🤦♀️

= لا متخافيش مش هيبقى حيلتكم بيوت ولا حاجة 🤪#قانون_الشهر_العقاري_نصبايه#مش_هنسجل_ياسيسي pic.twitter.com/f1fxeXS4Kw

— Ahmed monir (@Ahmedmo06543911) February 25, 2021

- الناس عاملة إيه بعد قانون الشهر العقارى؟!
= بتسف التراب يافندم
- طب إعملى ضريبة ع التراب ياكامل 🤣 pic.twitter.com/bGKdTC04gC

— Amir Masr (@AmirMasr3) February 25, 2021

فاضي شوية عشان بعد منخلص مصلحة الشهر العقاري هنركب للناس نمر زي العربيات وال عايز يمشي ف الشارع يروح يرخص ف المرور #مش_هنسجل_ياسيسي pic.twitter.com/DDaUwRzEQG

— Yafa_palst (@YPalst) February 25, 2021

من الاخر كده محدش بيغصبك تتعامل مع الشهر العقاري ✋انته قاعد في بيتك وعندك كل المرافق هتروح الشهر العقاري ليه ؟ الزم بيتك ، عاوز تقنن وضعك وتضمن حقك في ملكيه البيت ده مش ببلاش ✋ الضريبه كانت موجود من زمان بس حضرتك الي ماكنتش واخد بالك ✋

— KARIM🇪🇬المصري2 (@ZA34iAJNLkamnWq) February 25, 2021

قوم يا أبو العلا يابني
قوم سجل شقتك ف الشهر العقاري
د الشقة الغير مسجلة لا تدخلها الملائكة يابني 🤣 pic.twitter.com/Z7dfgtaens

— Amir Masr (@AmirMasr3) February 25, 2021

دول مندوبين الشهر العقاري.. والنقابات المعنيه رايحين يحاسبوا المرحوم علي رسوم تراخيص الهرم الأكبر بأثر رجعي...منتهي الإخلاص في الشغل...!!!!!! pic.twitter.com/AKpdZGPsXz

— O3535350@gmail.com (@emyarafat) February 25, 2021

شيء عجيب:
يقولون إن الإخوان وراء فرض الرسوم العقارية. والآن، بعد أن أزيحت الجماعة عن السلطة، وحوكم قادتها وسجنوا، ونعتوا بالإرهاب والخيانة، وصار كل ما فعلوه شرا خالصا، فلماذا يتم الإبقاء على قانون سنه هؤلاء؟
وهل الإخوان هم من سيقومون بتحصيل الرسوم الآن؟https://t.co/ijrlwbIU3W

— عمار علي حسن Ammar Ali Hassan (@ammaralihassan) February 25, 2021

احمد موسى طالع امبارح يقول ان الإخوان هم اللي عملوا الضريبة العقارية أيام مرسي..
ليه؟.. هو احنا عملنا ثورة في ٣٠ يونيو و شلنا الإخوان عشان تيجوا انتو تخربوا البلد زيهم؟.. عاوز تقول ان سيادة الريس متحالف مع الاخوان ضد الشعب؟😐#انكيز_الموكيف_ياريس pic.twitter.com/Y14p1fRppk

— أحمد بحيري (@AhmedBehiry) February 25, 2021
Read Entire Article